
PROČ JE NATOLIK DŮLEŽITÁ EMOČNÍ INTELIGENCE NA PRACOVIŠTI?

Ketrin Medina, vedoucí mezinárodního obchodního oddělení společnosti Innovative Skincare® o tom jak emoční inteligence ovlivňuje produktivitu práce a pracovní poměry na pracovišti.
-
Co je emoční inteligence?
Tento relativně nový koncept vyvinuli psychologové John Mayer a Peter Salovey v 90. letech, ale popularitu získal až v roce 1995 po bestselleru Emotional Intelligence, který napsal psycholog a vědecký novinář Daniel Goleman. Výraz „emoční inteligence“ znamená „schopnost ovládat vaše emoce a emoce ostatních lidí, schopnost je rozpoznat a porozumět záměrům jiných lidí, jakož i schopnost kontrolovat emoce za účelem řešení praktických problémů.“ Jednoduše řečeno, emoční inteligence je schopnost správně interpretovat a ovlivňovat životní prostředí, překonávat obtíže a nepodléhat stresu.
Lidé s vysokou emoční inteligencí (EQ) lépe rozumějí nejen svým emocím, ale také emocím jiných lidí, a to pak mohou využít k dosažení vlastních cílů.
-
Jaký je rozdíl mezi IQ a EQ?
IQ je kritériem mentálních, analytických, logických a intelektuálních schopností. Vysoké IQ usnadňuje studium a pomáhá se naučit novým věcem bez ohledu na věk. EQ (nebo EI) jsou dovednosti, které člověk získává a zlepšuje po celý život.
-
Z jakých dovedností se skládá emoční inteligence?
Emoční inteligence se skládá z osobní kompetence a sociální kompetence.
Osobní kompetence zahrnuje emocionální vědomí, self-managment a motivaci. Emoční vědomí je schopnost člověka rozpoznat své emoce v určitém okamžiku a pochopit příčiny jejich výskytu. Self-management a motivace jsou schopnosti používat emoční vědomí vašich emocí k jejich ovládání.
Sociální kompetence je schopnost porozumět náladě ostatních lidí, jejich chování a motivům za účelem zlepšení vztahů. Existují dva klíčové rysy: empatie pro sociální uvědomění a sociální dovednosti pro řízení vztahů. Empatie = sociální vědomí je schopnost přesně zachytit emocionální narážky jiných lidí a pochopit, co se v dané situaci ve skutečnosti děje. Sociální dovednosti = řízení vztahů je schopnost používat pochopení vlastních emocí a emocí druhých k úspěšnému řízení interakcí.
-
Emoční inteligence a produktivita v práci
Emoční inteligence výrazně ovlivňuje produktivitu zaměstnanců a je silným faktorem ve vedení a osobním růstu. 90% nejlepších zaměstnanců má vysokou EI (emoční inteligenci).
-
Jak rozvíjet emoční inteligenci
Emoční inteligence je základem pro všechny důležité dovednosti. Souvislost emočního a racionálního je fyzickým zdrojem emoční inteligence. Nejprve cítíme emoce a pak jim dáváme smysl. Primární pocity musí projít limbickým systémem, místem, kde se vytvářejí emoce, než se dosáhnou frontálního laloku mozku. Máme tedy emocionální reakci na události, než můžeme racionálně analyzovat, co se stalo. Emoční inteligence je v podstatě rovnováhou mezi racionálním a emočním.
Jedna buňka může s dalšími buňkami vytvořit 15 000 sloučenin. Tato řetězová reakce růstu usnadňuje rozvoj návyku. Pokud trénujete mozek opakovaně pomocí nových strategií emoční inteligence, toto chování se stává zvykem.
-
Tipy pro zlepšení emoční inteligence
Začněte sebeúctou. Souhlasíte s tím, že má smysl pracovat na sobě, abyste se zlepšili? Máte-li odvahu hodnotit sebe spravedlivě, může to změnit váš život?
Analyzujte, jak reagujete na stresové situace. Jste naštvaní pokaždé, když se něco pokazí? Obviňujete ostatní nebo jste uražení, i když to není jejich chyba? Schopnost zachovávat klid a sebekontrolu ve stresových situacích se vysoce oceňuje jak v podnikatelské sféře, tak i v každodenním životě. Pokuste se udržet své emoce pod kontrolou, když se něco pokazí.
Jste zodpovědní za své činy. Pokud někomu ublížíte, omluvte se.
Neignorujte a nevyhýbejte se této osobě. Lidé s větší pravděpodobností odpustí a zapomenou na situaci, pokud se to upřímně pokusíte vyřešit.
Než něco uděláte, přemýšlejte o tom, jak to ovlivní jiné lidi. Pokud ano, postavte se na jejich místo. Co budou cítit, když to uděláte? Jak byste reagovali na to vy? Nemůžete vždy ovládat emoce, které právě prožíváte; Svou reakci na tyto emoce však můžete ovládat, když se zaměříte na své myšlenky.
-
Způsoby pro zlepšení emoční inteligenci: vcítit se do člověka a postavit se na jeho místo.
Ukažte empatii. Není nutné souhlasit s názorem někoho jiného. Jde o snahu porozumět jiné osobě, a to pak vám umožní budovat silnější vztahy.
Buďte upřímní. Říkejte to, co si myslíte, a myslete si tak, jak říkáte. Držte se svých hodnot a zásad.
Chválte jiné lidi. Tím způsobem inspirujete je, aby se zlepšovali.
Raďte lidem. Konstruktivní kritika bude užitečná, pokud ji uděláte ve formě rady.
Kritika ve prospěch. Když jste otevřeni kritice, získáte nejen cenné informace, které vám pomohou růst, také budete ale skvělým příkladem pro ostatní.
Odpouštějte. Můžete pokračovat, pouze když se zbavíte veškeré urážky a odpustíte druhé osobě.
Pomáhejte lidem. Budujte důvěru mezi lidmi a inspiruje lidi, aby vás následovali.
Dodržujte své sliby. Dobrou pověst si můžete vybudovat až poté, co si vytvoříte zvyk dodržovat své slovo.
Ketrin Medina (Katherine Medina)
Vedoucí mezinárodního obchodního oddělení a trenérka z rozvoje podnikání společnosti Innovative Skincare® a značky iS CLINICAL®.
⠀
Původní publikace: The Importance Of Emotional Intelligence In The Workplace: Katherine Medina
Podobné články
Vyhledat stránku
Nejnovější příspěvky
Kategorie
- Anti-age (2)
- Čištění pokožky (2)
- Experti (14)
- Hydratace (6)
- Hyperpigmentace (1)
- Kosmetické sady (1)
- Léčba (12)
- Léčba postprocedurní péče (1)
- Média (13)
- Novinky (4)
- Ochrana (9)
- Odezvy (2)
- Omlazení (2)
- Péče o pokožku (7)
- Péče o tělo (2)
- Postprocedurní péče (1)
- Procedury (1)
- Protokoly ošetření (1)
- Sérum (4)
- Složení (3)
- Stárnoucí pokožka (1)
- Zdraví pokožky (25)
- Zprávy společnosti (4)